FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/07/2011

Samägande i fastighet

Min bror vill sälja sin del i vår gemensamt ägda sommarhus. Vad gäller om jag vill/kan köpa ut honom? Halva taxeringsvärdet, halva marknadsvärdet eller något annat? MVH Eva

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I ert fall är lag om samäganderätt tillämplig. I 6 § anges att varje delägare har rätt att ansöka om att fastigheten skall säljas på offentlig auktion, såvida inget annat har avtalats mellan delägarna. En delägare kan förhindra en försäljning om synnerliga skäl föreligger. Ett exempel på synnerliga skäl är att fastigheten inte kan säljas till ett rimligt pris på grund av en lågkonjunktur. Detta innebär att din bror har rätt att ansöka om att ert sommarhus ska säljas på den öppna marknaden. Det torde alltså vara till marknadsvärdet du kan köpa hans del. Det finns ingenting som hindrar att du är med i en öppen budgivning. Försäljningen kan skjutas upp om du visar att synnerliga skäl föreligger. Länk till lag om samäganderätt: https://lagen.nu/1904:48_s.1 Hopps mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare