FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/11/2005

Giltighetsprövning efter lagfart

Om jag som säljare av en lagfart vill ogiltighetsförklara köpet (är egentligen inte medveten om att min lagfart är vilande) och inte meddelar inskrivningsdomaren om att jag vill ogiltighetsförklara det, pga att jag är bortrest. Kan jag då tillämpa 19:40 JB när jag blir medveten om omständigheterna, så att lagfarten går tillbaka till mig? Har även en annan fråga. Kan du se någon annan risk att jag som säljare kan förlora en lagfart?

Lawline svarar

JB 19:40 (se http://lagen.nu/1970:994#K19P40 ) är till för att ett förvärv ska kunna ogiltigförklaras trots att lagfart beviljats. Paragrafen ger ingen möjlighet att i sig ogiltigförklara utan endast en möjlighet att pröva förvärvets giltighet efter det att förvärvaren erhållit lagfart. Det är inte meningen att lagrummet ska användas om någon ångrar försäljning/förvärv utan ger en möjlighet att pröva gilltigheten av detta fastän lagfart beviljats. Vidare föreskrivs att eventuella preskriptionstider ska hållas. Om det i ditt fall kommit fram omständigheter som du inte kunnat framföra torde du kunna använda dig av 19:40 för att söka pårövning av förvärvets giltighet fastän köparna fått lagfart. Du som säljare ska "förlora" lagfarten. Efter att du sålt fastigheten ska du medverka till att köparna kan söka lagfart. Om du inte gör det kan du bli skadeståndsskyldig enligt JB 4:14 (se http://lagen.nu/1970:994#K4P14).
Oscar BjörkmanRådgivare