FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll06/07/2011

Underhåll för barn över 21 år

Hej!Skild 2005. 22-årig son som är arbetslös. Han har bott 1 månad i taget hos pappan resp. mig. Nu ska pappan sälja sitt hus och flytta till flickvän. "Du får flytta hem till mamma". Jag är arbetslös och går på timvikariat. Pappan vägrar betala någon typ av underhåll. Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej! Gällande föräldrars underhållsskyldighet stadgas i 7 kap. 1 § 2 st. Föräldrabalken att denna upphör när barnet fyller 18 år eller, om barnet fortfarande går i skolan (grundskolan eller gymnasium eller därmed jämförlig utbildning) när barnet fyller 21 år. Då din son är 22 år gammal har du och hans pappa därmed inte längre någon skyldighet att försörja honom enligt lag. Enligt 7 kap. 2 § Föräldrabalken ska visserligen den förälder som barnet inte varaktigt bor med betala underhåll till den förälder som barnet bor med när underhållsskyldighet för barnet finns, men då din och din sons pappas underhållsskyldighet upphört då din son nu är 22 år gammal så bör således inte heller någon skyldighet för din sons pappa att betala underhåll finnas. Varken du eller pappan har alltså någon underhållsskyldighet gentemot sonen utan underhållsskyldigheten för er båda gentemot sonen har upphört sedan han fyllde 18 alternativt 21 år. Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare