FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/09/2006

Svärd och den s.k. knivlagen

Vad säger lagen om svärd? finns det skillnader på om svärdet är slipat eller ej osv?

Lawline svarar

Hej, Vill du bara ha svärdet hemma som prydnadsföremål så är det helt okej oavsett om det är slipat eller inte. Är det däremot någonting du har tänkt ha med dig för att visa upp eller liknande så gäller bestämmelserna i den s.k. knivlagen. Enligt dess 1 § är det förbjudet att på allmän plats eller inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats, inneha knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa. Förbudet omfattar i princip alla slags knivar och gatuvapen, förutom sådana innehav som generellt sett framstår som mer naturliga och legitima, t.ex. mindre fickknivar. En fickkniv kan dock omfattas av förbudet beroende på det sammanhang den förekommer i. Ett svärd omfattas tveklöst av förbudet, och jag tror inte att bedömningen blir annorlunda oavsett hur slö eggen än är. Även om eggen är så slö att man inte utan vidare riskerar att skära sig på den, torde nämligen ett svärd alltid anses utgöra en fara då dess ursprungliga syfte trots allt är att fungera som ett vapen. Förbudet syftar inte till att utgöra otillbörliga ingrepp i den personliga friheten, utan dess syfte är just att minska risken för våldshandlingar där vapen kommer till användning och någon annan motiverad användning av ett svärd på allmän plats som gör innehavet befogat tror jag inte låter sig göras om det inte är i samband med en uppvisning eller liknande. Knivlagen hittar du http://www.lagen.nu/1988:254.
Carl BeyerRådgivare