FrågaÖVRIGTÖvrigt05/07/2011

Lösningsmedlet GBL

Hej! Lösningsmedlet (gbl) är det narkotikaklassat man försöker läsa sig till detta men de är inte så lätt. Mvh

Lawline svarar

Hej! Lösningsmedlet GBL som i kroppen omvandlas till narkotikan GHB är i nuläget inte narkotikaklassat. GBL omfattas i dag av lagen om förbud mot vissa hälsofarliga varor och GBL får inte hanteras eller föras in i Sverige utan särskilt tillstånd. En debatt har länge förts om att klassificera GBL som narkotika. Det har visats sig svårt att narkotikaklassa GBL, då lösningsmedlet har en så stor laglig användning inom industrin. Länk till lag om förbud mot vissa hälsofarliga varor: https://lagen.nu/1999:42 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare