Få tillbaka utlånade pengar- hur?

Jag har lånat ut en viss stor summa pengar till en vän. Vi skrev ett kontrakt på de hur återbetalningen skulle ske med mera. Men nu verkar som att personen i fråga inte betalar av sin skuld till mig. Hur ska jag gå till väga för att få personen att betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig att få betalt av den som du lånat ut pengarna till. För att de ska göra det vill de ha fastställt att skulden finns mellan dig och din motpart. Denna fastställelse kallas betalningsföreläggande. Du kan ansöka om att få ett betalningsföreläggande via Kronofogdemyndigheten eller via tingsrätt (Kronofogdemyndigheten är den billigare vägen). Samtidigt kan du ansöka om hjälp med verkställighet om du vill att Kronofogdemyndigheten ska försöka se till att du får betalt. Det är bra att du har ett skriftligt avtal på återbetalning i det fall att din motpart bestrider föreläggandet (och saken hamnar hos tingsrätten), det gör dina möjligheter att vinna en eventuell dom stora. Om din motpart inte bestrider utfärdar Kronofogdemyndigheten ett beslut om återbetalning. Har du samtidigt ansökt om verkställighet tar de även hand om den då. Det sker genom en undersökning av din motparts tillgångar och eventuell utmätning av dessa. Mer information om betalningsföreläggande finner du i Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning, länk: https://lagen.nu/1990:746 Länk till Kronofogdemyndigheten: http://www.kronofogden.se/2.14db52b102ed4e5fe380001644.html Lycka till! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare