Rättegångskostnader vid återförvisning av talan

I ett fall som (RÅ 1993 ref. 41) vilken får stå för rättegånskostnaderna när fallet återvisas till första instans? Ingen verkar ju ha vunnit målet?

Lawline svarar

Hej! Normal så är det den som förlorar målet som ska stå för den andra partens rättegångskostnader. I det här fallet så har de återförvisat målet till ny förhandling eftersom regeringsrätten (eller högsta förvaltningsdomstolen som den nu heter) ansåg att målet inte hade blivit tillräckligt utrett inom en punkt. Det betyder så att när länsrätten (ny förvaltningsrätten) har kommit fram till en dom så kommer alla rättegångskostnader då istället, så länge som domen inte överklagas. Det står i 18 kapitalet 15 paragrafen rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942%3A740). Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare