12:2 ÄtkB åberopats av make som avlidit

Hej!

Man och kvinna gifta i 15 år, 4 särkullsbarn var. Kvinnan dör först, änkemannen och hennes barn är osams. I ett möte med bodelningsman och 2 vittnen åberopar han 12:2 i äktenskapsbalken. Osämjan fortsätter och pappren till skatteverken skrivs ej under, inget skriftligt finns dem emellan. Änkemannen blir dement och dör 2 år efter kvinnan. Hennes barn vill nu göra färdigt bodelningen/bouppteckningen och anlitar en advokat. Advokaten skriver att änkeman men inte hans arvingar kan åberopa äktenskapsbalken. Hans huvudmän (kvinnans arvingar) "gör gällande att han inte har fört fram en sådan jämkningsbegäran" och att de inte ser något alternativ till att "börja om från början" med en bodelning.

1) det finns vittnen i form av en bodelningsman med advokatkollega vid ovan beskrivna möte, som skrivit minnesanteckningar i efterhand, och då borde det väl vara giltigt att änkemannen åberopat 12:2?

2) om han har åberopat 12:2 och kvinnans arvingar som alla var med på mötet "gör gällande" till sin advokat att så inte var fallet, är det bedrägeri? Kan det bli några lagliga följder av detta för dem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jämkningsregeln i 12:2 ÄktB är till för att skydda efterlevande make framförallt genom hens ekonomiska intresse samt arvingarnas. När regeln åberopas ska vardera part behålla sitt giftorättsgods och en likadelning ska inte ske.

Svaret på din fråga kan man hitta i NJA 2008 s 451. Det stadgas här att ifall en make åberopat 12:2 så är det giltigt även ifall hen avlidit innan själva bodelningen. Detta eftersom den efterlevande makens intresse att främja sina arvingar och att bodelningar kan ta lång tid bör vägas in.

Dock kan inte makens arvingar åberopa regeln vilket gör det i din fråga till ett rent bevisningsproblem och kommer ner till ifall ni kan styrka att efterlevande make faktiskt åberopade det. Finns flertalet vittnet så bör det räcka, speciellt en advokat.

Ifall arvingarna till den först avlidne maken gör gällande att 12:2 inte yrkades och de ljuger så kan de tex begå mened ifall de ljuger i domstol och riskerar fängelse upp till fyra år, 15:1 BrB.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

MVH

Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare