Överlåtelse av skuldebrev

Hejsan! jag undrar om man som gäldenär kan överlåta ett skuldebrev och samma sak gällande om man är borgenär? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Frågan regleras i lag (1936:81) om skuldebrev (https://lagen.nu/1936:81). Om en gäldenär vill överlåta sin skuld till någon annan så är det möjligt endast med borgenärens samtycke. Anledningen härtill är att olika personer har olika betalningsförmåga och en borgenär måste givetvis veta vem det är som står i skuld till honom. En borgenär kan däremot alltid överlåta ett skuldebrev, även utan gäldenärens samtycke. För en gäldenär anses det inte spela någon roll till vem skulden betalas. I fråga om överlåtelser är det emellertid viss skillnad mellan löpande och enkla skuldebrev. Ett löpande skuldebrev är ställt till innehavaren eller till viss man eller order. Ett skuldebrev ställt till innehavaren kan överlåtas fritt och på förfallodagen skall gäldenären betala till den som kan uppvisa skuldebrevet. Detsamma gäller i princip även för skuldebrev som är ställda till viss man eller order, med den skillnaden att överlåtelsekedjan skall kunna styrkas med påskrifter från överlåtande borgenärer. Ifall ett skuldebrev är ställt endast till viss man så är det ett enkelt skuldebrev. Även ett sådant skuldebrev kan överlåtas, men gäldenären har ett i viss mån starkare skydd eftersom den nye borgenären aldrig kan få bättre rätt än överlåtaren. Det innebär att om gäldenären hade kunnat göra gällande en invändning mot överlåtaren så är samma invändning giltig mot förvärvaren, oaktat att denne inte kände till detta vid förvärvet. För enkla skuldebrev tillkommer även att gäldenären måste underrättas, denuntieras, om överlåtelsen för att överlåtaren skall förlora sin betalningslegitimation och för att överlåtelsen skall bli giltig gentemot dennes borgenärer. Vänligen Mikael Mellberg
Mikael MellbergRådgivare