Överlåtelse av skuldebrev

jag behöver lite svar. En släkting lånade 500 000av en annan släkting här han öppnade sitt företag. Lånet ska enligt skuldbrevet, som är ställt på min släkting personligen, betalas tillbaka om 5år. Nu har släktingen överlåtit skuldbrevet på ett företag som kräver han på betalning redan nu.har han rätt att överlåta skuldbrevet? måste han betala redan nu?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Av din fråga framgår det som jag förstår det att det handlar om ett enkelt skuldebrev enligt 26 § i lagen om skuldebrev (SkbrL.). I 26 § 2st. SkbrL. finns det dock en möjlighet att göra det enkla skuldebrevet till ett löpande skuldebrev. Det handlar om ifall din släkting har medgivit inteckning av skuldebrevet. I mitt fortsatta svar förutsätter jag att så inte är fallet och att det rör sig om ett enkelt skuldebrev samt att det inte finns några övriga klausuler. Vad gäller överlåtelsen är det inga problem för borgenären att överlåta den till en annan borgenär. Den som då övertar skuldebrevet får då inte bättre rätt än överlåtaren. Detta följer av 27 § SkbrL. Dock måste den första borgenären meddela gäldenären om att överlåtelse har skett (denuntiation) enligt 31 § SkbrL. Detta betyder i ditt fall att det är ok för släktingen (som lånade ut pengarna) att överlåta skuldebrevet till någon annan. Dock måste denna släkting meddela detta till den andra släktingen (som lånade pengarna). Så verkar som jag förstår det vara fallet. Vad gäller betalning av skuldebrevet så kan innehavaren kräva betalning när han/hon vill om ingen förfallotid är avtalat enligt 5 § SkbrL. I ert fall har ni som jag förstår det en avtalad förfallotid på 5 år (jag förutsätter att detta står på skuldebrevet). Den släkting som lånade ut pengarna har alltså rätt att få betalt efter 5 år. I och med att den nya innehavaren inte har bättre rätt än den gamla så innebär detta att den nya innehavaren inte i ert fall kan kräva betalt förrän förfallotiden inträder. Här hittar du lag om skuldebrev: https://lagen.nu/1936:81 Har du fler frågor eller det är något du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare