FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag07/06/2011

Bolagsman i konkurs

Hej, Jag äger en handelsbolag ihop med ett aktiebolag (50/50). Detta aktiebolag har gått i konkurs nyligen och konkursförvaltaren har ärendet. Vad händer med ägarfrågan? vad kan konkursförvaltaren ställa för krav på mig som äger 50% personligen? Vem bestämmer vad som ska göras med HB´s tillgångar o skulder? HB äger en fastighet som tillgång och har ett banklån som skuld. Om jag har solidariskt ansvar för HB´s skulder gäller det även för tillgångarna? tar jag över fastigheten och banklånet? vem ersätter den andra bolagsman i HB när aktiebolaget är i konkurs? konkursförvaltaren? har han rätt att bestämma över HB? i så fall, är han med och betalar för banklånet mm?!? Tackar på förhand!

Lawline svarar

Hej! Frågan regleras i lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag. https://lagen.nu/1980:1102 Om en bolagsman, i detta fall ett aktiebolag, försätts i konkurs så skall bolaget genast träda i likvidation (2 kap. 27§). Det innebär att fastigheten som huvudregel skall säljas på auktion och att överskottet skall fördelas lika mellan dig och aktiebolagets konkursbo. Det är konkursförvaltaren som företräder aktiebolaget i alla frågor så länge konkursen fortgår. Likvidation kan endast undvikas genom att du avtalar med konkursboet om att detta istället utträder ur handelsbolaget, men då kvarstår problemet med att ett handelsbolag kräver två eller fler delägare. Ifall ingen ny bolagsman tillkommer så skall bolaget anses träda i likvidation efter sex månader (1 kap. 1§, 2 kap. 28, 29 §§). Ifall du vill fortsätta att driva verksamheten ensam torde den enklaste lösningen vara att du likviderar bolaget och skiftar det genom att lösa ut konkursboets del av fastigheten. Det innebär att du får ersätta konkursboet för halva fastighetens värde efter det att skulderna dragits av. Att du ensam övertar ansvaret för banklånet förutsätter givetvis en överenskommelse med banken. Härefter kan du driva verksamheten vidare i den bolagsform du finner lämplig. Vänligen Mikael Mellberg
Mikael MellbergRådgivare