FrågaPROCESSRÄTTVittna02/06/2011

Vem som är undantagen vittnesplikt och varför i brottmål.

Hej! Jag har två frågor angående vittnesmål: 1. Vad kan det finns för anledning till att vittnen blir behandlade olika vid en rättegång? Har inte alla lika skyldighet att vittna i ett brottsmål ex. misshandel och avlägga vittnesed? 2. Kan den som blivit utsatt för brottet bli tvungen att vittna och avlägga vittnesed? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Regler om vittnen i brottmål återfinns i 36 kap. Rättegångsbalk (1942:740) (RB) (https://lagen.nu/1942:740). Enligt 36 kap. 1 § 1 st. RB får alla som inte är part i målet vittna. Detta innebär, något förenklat, att den som utsatts eller står åtalad för brott inte får vittna. Anledningen till detta är att vittnen har en straffsanktionerad sanningsplikt som gör att den som uppsåtligen lämnar felaktiga eller oriktiga uppgifter kan dömas till ansvar för mened. Om parterna skulle vara skyldiga att vittna skulle de kunna försättas i en svår intressekollision och frestas att begå mened för att påverka målets utgång till sin egen fördel. Av ovan nämnda anledning behöver exempelvis inte heller nära släktingar till någon av parterna vittna (36 kap. 3 § 1 st.) och den som är under femton år eller psykiskt störd får inte avlägga vittnesed (36 kap. 13 §1 st. 1 och 2 mom. RB). Avslutningsvis vill jag påpeka att det finns ytterligare undantag än dem som nämnts ovan. Samtliga dessa återfinns i 36 kap RB. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare