FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga30/05/2011

OMYNDIGS RÄTT ATT RÅDA ÖVER ARBETSINKOMST

Hej! Jag har nyss fyllt 16, har extra jobbat på ett jobb som mamma fixat på ett tvätteri. Nu har jag köpt en rätt så dyr EU-moppe för lönen. Mamma, som tycker att jag borde ha använt pengarna till något bättre, vill lämna tillbaka den. Kan hon det?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln vad gäller omyndiga och deras tillgångar är att den som är under arton år inte själv får råda över sin egendom, Föräldrabalken 9:1. Detta innebär att omyndiga inte får ingå avtal, exempelvis köpeavtal, utan föräldrarnas godkännande. Det finns dock undantag från denna regel och ett av dessa undantag gäller inkomster av arbete. Den som är under arton år får nämligen själv råda över arbetsinkomster som han haft efter att han fyllt 16 år, Föräldrabalken 9:3. Det betyder att om du tjänat ihop pengarna till mopeden efter din sextonårsdag så är det du själv som bestämmer hur du vill använda dem. Om du å andra sidan har tjänat ihop pengarna före din sextonårsdag så är det dina vårdnadshavare som bestämmer vad du får göra med pengarna. Har du tjänat ihop pengarna innan din sextonårsdag så kan alltså din mor ta med sig mopeden till säljaren och häva köpeavtalet med hänvisning till att du inte hade hennes samtycke till att köpa mopeden. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du kan själv hitta Föräldrabalken här: https://lagen.nu/1949:381#K9. Ställ gärna fler frågor om det är något annat du undrar över. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare