FrågaARBETSRÄTTSjuk 25/05/2011

Karens vid sjukfrånvaro under pågående arbetsdag

Hejsan! Jag har en kort fråga. Jag är timanställ med schema. Den 17 maj var jag schemalagd 10-15. Mådde dåligt på morgonen men försökte arbeta ändå. Jag gick hem vid 12 då jag mådde jättedåligt. Sjukanmälde mig till chefen. Den 19 maj skulle jag arbeta 12-20. Eftersom jag sjukanmälde mig de 17e och gick hem tidigare - har jag rätt till 80% lön den 19e? Räknas den 17 som karensdag, då jag gick hem tidigare? Kort och gott - ska jag få någon lön / sjukpeng för 19 maj?

Lawline svarar

Hej, då du avhåller dig från att arbeta den 17 maj mellan 12-15 räknas denna dag som din karensdag, även fast du inte vart borta hela dagen. Du har dock rätt till full lön de två timmar du arbetat den dagen. Sjuklön börjar således löpa direkt den 19 maj och du har rätt till 80 % av den lönen du skulle få under den dagen. Bestämmelserna om sjuklön finns i lag (1991:1047) om sjuklön. I dess 7 § stadgas om den så kallade karensdagen, där står det att sjuklön börjar löpa först när du har avhållit dig från att arbeta för din arbetsgivare, detta uppfyller du när du avhåller dig från arbete mellan 12-15 den 17 maj. Lagen hittar du här: https://lagen.nu/1991:1047 Mvh
Oskar AxelsonRådgivare