FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/09/2006

Vad innebär en villkorlig dom?

Hej! Jag har blivit dömd för brukande av urkundsförfalskning och fick en villkorlig dom. Vad innebär en villkorlig dom? Kan jag inte få lån på banken m.m

Lawline svarar

Hej. En villkorlig dom innebär att du har en prövotid på två år under vilken du skall vara skötsam. Om du missköter dig så kan tingsrätten, på åklagarens begäran exempelvis meddela varning eller besluta om en annan påföljd. Om du begår nya brott så brukar tingsrätten upphäva den villkorliga domen och ersätta den med en ny påföljd för samtliga brott. När det gäller banklån så gör bankerna en kreditprövning vilket de är skyldiga enligt lag (se http://lagen.nu/1987:617 och http://lagen.nu/1992:830). Detta innebär att bankerna undersöker den sökandes inkomst, utgifter, skulder, betalningsanmärkanden och borgensåtaganden m.m. Det är den sökandes betalningsförmåga som skall granskas. Du kan mycket väl få ett banklån trots att du är dömd till en villkorlig dom.
Rådgivare