Hyra i andra hand - uppsägning

Hej! Jag hyr en lägenhet i andrahand, kontraktet gäller 110501 - 110830, nu är det så att jag har fått en annan lägenhet som är en förstahands, kontraktet på den börjar gälla 110607. Jag hörde av mig till honom som jag hyr av i andrahand, berättade att jag hade fått en annan lägenhet och behövde säga upp vårt kontrakt. Det enda svaret jag fick var att det var omöjligt eftersom han inte orkade lägga tid och energi på att hitta en ny hyresgäst. Vad är det som gäller? Vad ska jag göra? Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej! Regler om detta finns i Jordabalkens 12 kap den sk hyreslagen. Lagen är tvingande för den som är hyresvärd. Vilket innebär att man aldrig kan avtala bort den, så att hyresgästen sätts i ett sämre lägen. Däremot kan man avtala om bättre villkor. Om jag förstått din fråga rätt har ni inte avtalat om någon uppsägningstid. Eftersom ert avtal gäller på bestämd tid men inte varat mer än i nio månader i följd krävs det inte att avtalet måste sägas upp för att upphöra att gälla (12 kap. 3 § st. 2. JB). Som hyresgäst har du däremot alltid rätt att säga upp avtalet att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen (12 kap. 5§ JB), Hyresavtalets upphörande har knutits till månadsskifte, vilket innebär att ifall du skulle säga upp kontraktet den 18/5 upphör kontraktet att gälla 30/8. Eftersom du, som jag nämnt inte behöver säga upp kontraktet för att det skall upphöra att gälla kommer ditt kontrakt att upphöra 30/8 oavsett om du säger upp ditt kontrakt idag eller inte. Du är således tyvärr bunden av kontraktet tills den 30/8 förutsatt att ni inte avtalat om en kortare uppsägningstid än tre månader.
Lawline RådgivareRådgivare