FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/09/2006

Sexuellt ofredande inom familjen

Hej, I mitt arbete har vi diskuterat ett ovanligt fall: en 19-årig pojke som visar sitt kön, blottar sig, inför sin mor. Han gör detta mot hennes medvetna och utsagda mening. Jag undrar vad sexualbrottslagstiftningen har att säga om detta: begår pojken ett brott i lagens mening? I så fall vilken eller vilka paragrafer sätts i rörelse. Är pojken respektive modern att förstå som två individuella juridiska subjekt, eller spelar familjebandet dem emellan någon juridisk roll?

Lawline svarar

Det är en mycket intressant fråga Ni ställer! I vissa kapitel i Brottsbalekn stadgas att vissa av brotten i kapitlet inte gäller mellan familjemedlemmar. Exempel på detta är 8:13§ och 9:12§. Det är t.ex. inte ett brott i lagens mening att snatta från sina föräldrar. Att blotta sig för någon på ett sätt som är ägnat att vålla obehag eller kränkning bedöms under 6:10§ Brb, sexuellt ofredande. I detta kapitel nämns dock inget speciellt om brott inom familjen, tvärt om kriminaliseras vissa fall av incest enligt en egen brottsbeskrivning. Brottet som denne 19-årige pojke gör sig skyldig till verkar således enligt min uppfattning konsituera sexuellt ofredande i lagens mening. Straffet är böter, eller fängelse i högst två år, men det verkar som det finns mer till historien än endast brottets utförande. Jag skulle därför gissa på en något mer nyanserad bedömning i detta fall, inbegripande vissa psykologiska bedömningar. Det tillhör inte vanligheterna att åklagare tar upp denna typ av brott, förutom i mycket grova fall.
Rådgivare