Skadegörelse, påföljd m.m.

Hejsan, i helgen åkte jag i fyllecell på grund av att jag hade ställt mig på en taxibil. Jag tror inte att bilen har skadats på något sätt men poliserna sa att jag skulle bli kallad till förhör på grund av skadegörelse. Min fråga är nu då? Vad kan hända med mig? Skulle jag kunna få något straff eller kanske prick i registret. Men vad jag kan förstå så kommer jag väl att få böta eller likande.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om brottet *skadegörelse* kan man läsa i brottsbalken 12 kap. 1 §. Där står att den som förstör eller skadar egendom gör sig skyldig till skadegörelse och döms till böter eller fängelse i högst ett år. Det är alltså en förutsättning att taxibilen ska ha förstörts eller skadats för att du ska kunna dömas för skadegörelse. I lagkommentaren förklaras att det som avses med ha förstörts eller skadats är att "sakens substans minskas eller att dess beskaffenhet ändras på något annat sätt t.ex. genom att något främmande ämne tillsätts eller genom att saken tas isär." Den skada som avses får inte vara alltför obetydlig, om ett föremål t.e.x får en fläck som utan svårighet kan tas bort så är det inte fråga om någon sådan skada som avses i denna paragraf. För att du ska anses ha gjort dig skyldig till skadegörelse krävs dessutom att du haft uppsåt men däremot inte att brottet skett av en lust att förstöra eller i syfte att skada. Straffet för skadegörelse är böter eller fängelse i högst ett år. Som du själv skriver så bestäms påföljden oftast till böter även om fängelse ingår i straffskalan. Angående "prick i registret": Att bli kallad till polisförhör är inte något som innebär att man blir införd i belastningsregistret. Om du skulle bli dömd eller om du får ett strafföreläggande eller ordningsbot kommer det däremot att införas i registret. Om du skulle bli skyldig att betala böter efter något av de ovan nämnda "påföljderna" så kommer det att finnas kvar i registret i 5 år. Hoppas att du har fått svar på dina frågor! Lycka till! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare