FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/09/2006

Preskriptionstid för mindre förseelser

Om jag är rapporterad för ett mindre brott, t.ex. hastighetsförseelese, men nekat till detta och ärendet går till åklagare. Hur lång tid har åklagaren på sig att ta upp fallet i rätten samt rätten att utdöma påföljd. Kort sagt, preskriptionstid för mindre förseelser?

Lawline svarar

Hej, Regler om åtalspreskription går att finna i 35 kap 1 § BrB (1962: 700) Preskriptionstiden för ett brott är olika beroende på brottets svårighetsgrad, det vill säga straffskalan för brottet. Det framgår inte av din fråga vilket brott som du veta preskriptionstid för, men vad gäller trafikförseelser så regleras dessa påföljder i Lag om straff för vissa trafikbrott (1951:649) Bestämmelserna i 35 kap BrB är dock tillämpliga även på dessa brott. Preskriptionstiden för brottet är med andra ord den tid som åklagaren har på sig att väcka åtal för att rätten sedan skall kunna utdöma en påföljd för ett brott. Generellt så är det kortare preskriptionstider för ett brott med lägre straffvärde och längre preskriptionstider för ett brott med högre straffvärde. För ett brott som inte har ett högre straffvärde än fängelse i högst ett år så föreskrivs en preskriptionstid på 2 år, och för ett brott som har ett straffvärde på upp till livstids fängelse så är preskriptionstiden 25 år Brottsbalken finner du här (http://lagen.nu/1962:700) Vänligen,
Jenny LarseRådgivare