FrågaPROCESSRÄTTDomstol10/05/2011

Beslut eller slutligt beslut vid avvisning av foruminvändning?

Hej, En för sent framställd foruminvändning (om hemvistforum 10:1, dispositiv enligt 10:8, för sen genom 34:2, RB) avvisas i ett icke-slutligt beslut. Varför avvisas den i ett icke-slutligt beslut istället för ett slutligt beslut?

Lawline svarar

Hej, 17 kap. 1 § Rättegångsbalken (RB) beskriver skillnaderna på dom, beslut samt slutligt beslut. Däri stadgas att rättens avgörande av ”saken” sker genom dom, annat avgörande sker genom beslut och ett beslut varigenom rätten skiljer saken från sig sker genom slutligt beslut. En foruminvändning som inkommer för sent ska således avvisas av rätten genom ett beslut. Detta eftersom att det är invändningen och inte saken i sig som avvisas. Rätten ska fortfarande pröva saken, dock ej i det forum som invändningen rörde. Ett exempel på slutligt beslut är när rätten avvisar en talan pga. rättegångshinder, se 42 kap. 4 § 2 st. RB. I en sådan situation prövar rätten inte alls saken i något forum, vilket illustrerar skillnaden mellan beslut och slutligt beslut. Vänligen,
Anton KarlssonRådgivare