FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga10/05/2011

Avtal som ingåtts av omyndig

Hej Om jag finner min dotter, som är 13 år gammal, användandes en ny iPod som hon köpt för pengar som hon fått på julafton av släktingar. Kan jag då som vårdnadshavare säga till henne att lämna tillbaka den? Vad gör jag om säljaren inte vill ta tillbaka den då den redan är använd? Är det mitt ansvar att se till att hon inte köper liknande saker eller är det säljarens ansvar att inte sälja till minderåriga? Mvh Malin

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. En person under 18 år har inte rätt att ingå avtal. Detta framgår av 9 kapitlet 1 § Föräldrabalken (FB). Det köp som din dotter har ingått är alltså ogiltigt såvida hon inte hade ditt samtycke vid köpet eller fick ditt samtycke i efterhand. Du kan därför kräva att köpet skall gå åter enligt 9 kapitlet 7 § FB. I praktiken förutsätter affärsinnehavaren att barnet har samtycke från sina föräldrar att köpa varor för mindre summor. Affärsinnehavaren är dock, vid invändning om att samtycke inte föreligger, skyldig att häva köpet. Det vill säga ta tillbaka varan och betala tillbaka pengarna. I praxis har det inte alltid krävts ett uttryckligt samtycke utan det har räckt med att förmyndaren gjort det möjligt för den omyndiga att uppträda såsom att denne har tillstånd. Jag ser inga tecken i ditt fall på att samtycke skulle kunna anses föreligga. Om din dotter genom falska uppgifter om sin behörighet vilselett affärsinnehavaren kan du vid hävning av köpet bli tvungen att ersätta affärsinnehavaren för de kostnader som denne lider på grund av att avtalet ogiltigförklaras. Det finns ett fall där en 14-årig pojke, utan tillåtelse köpt ett Playstation (ARN 1999-2281 länk: https://lagen.nu/arn/1999-2281). Affärsinnehavaren ville i detta fall inte ta tillbaka spelet eftersom han påstod att samtycke från föräldrarna förelåg samt att kartongen saknades. Affärsinnehavaren erbjöd sig dock att sälja spelet begagnat. Pojkens föräldrar accepterade inte detta utan anmälde fallet till allmänna reklamationsnämnden. Nämnden kom fram till att köpet skulle gå åter eftersom samtycke inte förelåg. Det finns vissa undantag om när underåriga får ingå avtal utan samtycke, till exempel om den underåriga driver eget hushåll (9 kapitlet 2 a § FB) eller egen rörelse (9 kapitlet 5 § FB). Det finns även vissa undantag för barn som är över 16 år (9 kapitlet 3 § FB). Vidare finns undantag gällande testamenten och gåvor med vissa villkor (9 kapitlet 4 § FB). Baserat på de uppgifter jag fått av dig faller din situation inte under något av undantagen. Sammanfattningsvis kan sägas att dina chanser att få tillbaka pengarna är goda. Om affärsinnehavaren bråkar med dig rekommenderar jag dig att antingen själv uppdatera honom på den juridiska fronten, alternativt att ta kontakt med en jurist eller anmäla fallet till allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se). Lycka till! Länk till Föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381) Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare