Parkeringsböter

Hej! Jag har fått parkeringsböter pga parkeringsbolaget hävdar att mitt parkeringstillstånd ej var avläsbart utifrån. Nu har jag tagit bilder på detta tillstånd där man tydligt kan se att det är ett giltigt parkeringstillstånd och skickat med det i en överklagan där jag steg för steg i 4 punkter förklarar varför denna bild visar ett giltigt parkeringstillstånd. Jag fick besked om att överklagan ej godkänns av parkeringsbolaget. Deras enda motivering lyder: "Det är beklagligt att ditt tillstånd låg så att dess giltighet inte gick att fastställa men att du i efterhand kan uppvisa ett giltigt tillstånd utgör inte skäl för avskrivning av ärendet." Kan dom verkligen avfärda en överklagan utan någon som helst form av bevis? Dom kan ju med en sådan motivering bötfälla alla bilar med giltigt parkeringstillstånd?! Har jag någon möjlighet att kräva bevis samt att kunna få detta avskrivet? Mvh

Lawline svarar

Hej, Parkeringsbolaget har ingen skyldighet att utlämna deras bevis till dig, utan vill du driva ärendet vidare är du hänvisad till att låta ärendet gå vidare till domstol. Att ta ärendet till domstol kan dock medföra stora kostnader i det fall du förlorar tvisten, då du i ett sådant fall blir skyldig att ersätta motparten dess rättegångskostnader. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare