Arvsrätt, testamente

Ann och Nils har varit gifta i 35 år och har två gemensamma barn. De har ett hus som är värt 2 miljoner kronor utan lån samt att de har ett gemensamt giftorättorättsgods på 320000 kr. Nils har också en son från ett tidigare äktenskap. Innan Nils dör skriver han ett lagligt testamente där han vill ge bort sin del av huset och giftorättsgodset samt 50000 kr från sitt sparkonto till en annan person.

Varför får han inte avskriva arvet till sina barn? Barnen bör han någon sorts arvsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Vi har tyvärr inte någon möjlighet att hjälpa till att besvara tentamensfrågor. Det ligger utanför vårt verksamhetsområde.

Vänligen,
Paulina Nilsson

Paulina NilssonRådgivare