Bodelning och arvsordning

Anna och Nils har varit gifta i 35 år. De har 2 gemensamma barn. Deras hus är värt 2 miljoner kronor och är ej belånat. De har gemensamma giftorättgods för 320 000 kr. Nils son från ett tidigare äktenskap är boende i USA.

Vid Nils död framkommer det att han skrivit ett lagligt testamente där han ger bort sin del av huset och giftorättsgodset samt 50 000 kr från sitt sparkonto, allt detta till en älskarinna sedan 15 år tillbaka.

Hur delas dödsboet upp? Hans barn ärver enligt lag Nils, hur mycket får de var och en?

Lawline svarar

Hej!

Vi har tyvärr inte någon möjlighet att hjälpa till att besvara tentamensfrågor. Det ligger utanför vårt verksamhetsområde.

Vänligen,
Paulina Nilsson

Paulina NilssonRådgivare