Arvsordning

Hej! Om jag dör före min mamma( hon är skild sen -64)jag är enda barnet som lever nu. Ärver mina barn henne eller är det min mammas syskon som ärver?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. I 2 kap. 1 § Ärvdabalken anges att den avlidnes nämaste arvingar är dess bröstarvingar. Till bröstarvingar räknas arvingar i rakt nedstigande led. I Sverige gäller den s.k. parentelprincipen som innebär att den första gruppen (parentelen) måste vara uttömd innan medlemmar ur den andra parentelen kan ta del av arvet efter den avlidne. Till den första parentelen hör den avlidnes bröstarvingar. Svaret på din fråga är således att dina barn kommer att ärva din moder, om du skulle avlida innan henne. Hennes syskon ärver först om det inte finns några barnbarn eller barnbarnsbarn efter din mamma (och om inte heller någon av hennes föräldrar är i livet). Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare