FrågaPROCESSRÄTTVittna07/05/2011

Vittnesregler

Hej, Jag har idag blivit förhörd per telefon av en polis då en anmälan gjorts mot mig. Anmälaren är en granne som terroriserat mig under flera år med okvädes ord m m. Men endast då ingen annan är i närheten. Nu det sista anklagar han mig för att ha repat hans bil för 2 mån sedan. Som vittne har han sin sambo. Kan det vara möjligt att det får gå till så här? Att ta sambo som vittne. Det säger ju sig självt att det är jäv. Känner mig ganska försvarslös i detta skeende. Kan jag göra något mot honom. Man blir både ledsen och arg....

Lawline svarar

Hej! Som huvudregel inom svensk rätt gäller att alla som inte är part i målet får vittna. Däremot finns det ingen skyldighet för någon som är närstående till den ena parten att vittna, men om den närstående vill vittna finns det ingenting som hindrar att den gör det. I brottmål får dock en nära anhörig inte vittna under ed, detta beror på att en nära anhörig som samtycker till att vittna hamnar i en intressekonflikt. Naturligt vill man inte sätta en närstående i en jobbig sits. Rättegångsbalkens regler om jäv omfattar inte vittnen. Därför kan man inte tala om att sambon i detta fall agerar jävigt. Känner däremot en person stark lojalitet mot ena parten kan domstolen beakta det vid värderingen av beviset. Hoppas detta hjälpte något. Återkom gärna om du undrar över något mer. Vänligen, Viktoria
Lawline RådgivareRådgivare