FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/09/2006

Påföljd för vårdslöshet i trafik

I dag kl 15.00 ska jag på rättegång anklagad för vårdslöshet i trafik, där jag kört ut i en korsning som jag upplevde att jag hade grönt. Detta var det 19 februari, solen stod lågt jag körde sakta och upplevde att det var grönt. Jag krockade med en bil och blev chockad. Inga personskador uppstod. Men plåtskador. Det finns ett vittne som säger att det var grönt i det körfält jag körde ut i men förstod att jag blivit bländad. Jag mådde dåligt efter händelsen eftersom jag upplevde att jag hade grönt ljus. Ingen kör ju med berått mod ut på en 90-väg. Sen blev jag kallad till polisen som frågade mig och händelsen. Där sa man att jag kunde erkänna och ta böter. Jag berättade min version och sa att jag upplevde att jag hade grönt ljus men kunde blivit bländad. Sen fick jag papper om rättegång. Jag förstår inte varför? Vad kan jag bli dömd till?

Lawline svarar

Hej, Carina! Brottet du sannolikt är åtalad för är vårdslöshet i trafik. Enligt 1§ i Lagen om straff för vissa trafikbrott, stadgas följande: Brister vägtrafikant i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter. Hur stora dagsböter som kommer ifråga är dels beroende av din årsinkomst och familjestatus, och dels beroende av hur brottet ter sig. Detta kommer enligt min gissning bli ett rent rutinmål, där du döms till ett relativt lågt bötesstraff. Då man som trafikant måste vara särskilt uppmärksam vid de ljusförhållanden du beskriver, snarare än använda dem till ursäkt för olyckans inträffande, är min gissning också att du kommer fällas för brottet. Det finns även en viss risk för att du kommer att förlora ditt körkort en kortare period. Jag råder dig att ringa till den åklagare som har hand om ditt mål, och närmare fråga om omständigheterna. Allmänna åklagaren har nämligen upplysnignsplikt. Du har även rätt till kostnadsfri juridisk hjälp av en advokat vid rättegången. Ring till domstolen för att få en offentlig försvarare tilldelad dig i god tid före rättegången. Med vänlig hälsning
Rådgivare