Skadestånd vid trafikolycka där annan vållat skadan

Hej Krockade med min bil i en stolpe efter att en bil kom framför min bil. Jag hade företräde. Polisen kom på plats och skrev polisrapport. Min bil är förstörd. Polisen sa att föraren som förorsakade olyckan kan straffas för vårdslöshet i trafiken. Kan jag anklaga föraren och kräva skadestånd för min bil är förstörd och en pasagerare och jag fått kropsskador och var svårshockade? Var och hur kan jag påbörja ärendet?

Lawline svarar

Hej! Du kan begära ut försäkringsersättning från din egen trafikförsäkring (alla bilar ska ha en sådan enligt 2 § 1 st. trafikskadelagen) gällande de fysiska och psykiska skador som du och passageraren fick i samband med trafikolyckan i enlighet med 10 § 1 st. trafikskadelagen. Det försäkringsbolag där du har din trafikförsäkring får sedan kräva tillbaka de pengar de betalat ut till dig från trafikförsäkringen som den som orsakade olyckan har enligt 20 § 1 st. trafikskadelagen. Du kan också kräva ersättning från trafikförsäkringen som finns för den bilen som orsakade olyckan gällande skadorna på din bil enligt 10 § 2 st. trafikskadelagen. Så för dina och dina passagerares skador bör du få ersättning från trafikförsäkringen som finns för bilen som du körde och för skadorna på bilen bör du få ersättning från trafikförsäkringen som finns för bilen som den orsakade olyckan körde. Så jag skulle rekommendera dig att i första hand ta kontakt med det försäkringsbolag där trafikförsäkringen för bilen som du körde finns för att från dem få ut ersättning för dina och din passagerares skador. De kan säkerligen sedan hjälpa dig och ge dig information om hur du kontaktar den andre bilens försäkringsbolag för att få ut ersättning för skadorna på din bil från dem. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare