Beskjuta skorstenar med painballgevär - Åverkan?

Hejsan! Om man skjuter skorstenar med ett paintballgevär 4-5 ggr (vattenlöslig färg), ingen kommer till skada och och bara skjuter mot skorstenarna vad kan man vänta sig för påföljd? det fanns ett vittne som såg att jag höll i markören och ringde polisen för att han var orolig. Jag förekommer i belastningsregistret för misshandel och hot under samma dom när jag var 17 år (är 22 i år)

Lawline svarar

Hej, Att skjuta paintballkulor på någons skorsten är en form av skadegörelse. Detta förutsatt att handlandet medfört antigen ekonomisk skada eller en försämring av affektions/estetiskt värde, samt det skadade objektet från någon synpunkt kan anses värdefull för ägaren. Enligt min bedömning torde handlandet du beskrivit ovan ses som skadegörelse av ringa slag, s.k. åverkan enl. 12 kap. 2 § Brottsbalken. ( se. https://lagen.nu/1962:700 ) Om det endast uppstår en rent tillfällig skada som utan svårighet kan avlägsnas behöver handlandet som föranlett skadan inte alls vara straffbart. Med hänsyn tagen till att det kan vara en persons bostad som blivit beskjuten, flertalet gånger, på dess skorsten som i regel inte är en lättillgänglig yta att åtgärda samt att en byggnads skorsten ofta är väl synlig och därmed försämrar byggnadens estetiska värde tror jag att handlandet, vid en helhetsbedömning, anses som straffbart. Straffet för åverkan är böter. Att du förekommer i belastningsregistret är i detta fall utan betydelse då dina tidigare handlingar dels är begångna så pass långt tillbaka i tiden samt att de är av ett annat slag än den aktuella. Vänligen,
Anton KarlssonRådgivare