Muntligt avtal - innehåll och eventuell ogiltlighet

Hej! Det ringde ett företag som heter Gyllene sidor till oss och jag hörde Gula sidorna. Jag blev också tveksam när hon nämnde en summa som jag inte kände igen och frågade då henne om det var samma annons som vi hade haft föregående år och då svarade hon jakande på detta vilket inte stämmer då vi aldrig aldrig haft någon annons med dem tidigare. Hon påstod att det var bara för att kolla av om vi skulle ha något ytterligare med i år. När jag fick fakturan någon dag senare så ringde jag upp dem direkt sa att jag hade missförstått namnet på företaget och att vi inte alls hade gjort en beställning med det förstnämnda företaget. Jag faxade även till dem ett skriftligt nej tack tilld detta. De hade även fel företagsnamn på och detta påpekade jag något som de än idag inte har ändrat. Jag har inte betalat någon faktura och har även skickat tillbaka en påminnelse och strykt över företagsnamnet då det inte stämmer. Vad kan jag göra nu?

Lawline svarar

Då ni mottagit erbjudandet om tjänst (jag utgår från att det rör sig om någon form av marknadsföringsförsäljning) i egenskap av näringsidkare så saknas det specifik lagstiftning som reglerar frågan. Utgångspunkten är istället att avtalsfrihet råder. Något förenklat säger man att i oklara fall, likt det aktuella, så skall den gemensamma partsviljan, det vill säga vad ni avsett att avtala om, avgöra avtalets innehåll. Baserat på dina uppgifter så framgår det tydligt att du överhuvudtaget inte avsåg att ingå i en affärsförbindelse med det aktuella företaget. Detta får särskild betydelse vid muntliga avtal då det enligt praxis är den som hävdar att ett muntligt avtal föreligger, och att det har en viss lydelse, som har bevisbördan för att så är fallet, se NJA 2005 s. 205. Det är alltså er motpart som har att bevisa att ni ingått avtal och vilken utformning det gavs. Vidare är 30§ Avtalslagen av intresse i ert fall. Paragrafen behandlar svikligt förledande, s.k svek, och kan aktualiseras till följd av att försäljaren gav ett falskt jakande svar på din fråga om föregående års annons. Ett andra krav för att svek skall föreligga är dock att uppsåt, det skall ha skett avsiktligen, föreligger hos försäljaren. En alternativ grund för dig att åberopa är 33§ som behandlar avtal i strid mot tro och heder. Här finns inget uppsåtskrav men bestämmelsen skall tillämpas restriktivt. Att lämna direkt felaktiga uppgifter vilket läggs till grund för ett affärsförhållande skulle dock kunna utgöra ett handlande i strid mot tro och heder. Rent praktiskt behöver du inte göra särledes mycket mer än vad du redan gjort, det vill säga reklamerat köpet och inte betalt fakturan. Spara samtliga brev/fax som utbyts med företaget. Vänder de sig trots dina invändningar till kronofogdemyndigheten får du möjlighet att yttra dig och det är därefter upp till Gyllene Sidor att bevisa att ni är skyldiga dem pengar. I yttersta fall kan du överklaga kronofogdemyndighetens beslut till tingsrätt, se 18:§ Utsökningsbalken. Avtalslagen finner du här: https://lagen.nu/1915:218 Utsökningsbalken finner du här: https://lagen.nu/1981:774 NJA 2005 s. 205 finner du här: https://lagen.nu/dom/nja/2005s205 Vänligen,
Fredrik MandelholmRådgivare