FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/09/2006

Cykelolycka mellan två cyklar - vem betalar skadorna?

Hej! Min kompis och jag var på väg till skolan när våra styren rörde vid varann och vi ramlade. Min cykel hände det inte så mycket med, problem som går att laga lätt. Men hans cykel blev mer förstörd; Hjulet snett, bromsen gick sönder osv. Båda klarade sig undan skador. Inte är det väl så att någon annan än den personen jag krockade med ska få betala hans skador på cykeln?

Lawline svarar

Om jag tolkar rätt, undrar du vem som är betalningsansvarig för skadorna på cykeln? Det är inte nödvändigt att gå in i något djupare resonemang om betalningsskyldighet, men så här ser det ut lite översiktligt: Huvudregeln är att den som orsakar en skada skall ersätta den, det framgår dock här inte vem det egentligen var som orsakade olyckan. Om det är olika utsagor om hur olyckan gick till, står ord mot ord. Bedömningen blir dock i detta fall att Ni får ersätta era skador var för sig. Det finns ingen juridisk väg att lösa ett så litet skadeståndsfall som här ligger för handen, utan jag skulle bedöma det inträffade som en ren olycka där slumpen spelade in vem som fick mest ekonomiska skador. Ersättningsskyldighet bortfaller därmed helt. Jag råder Er till att kontakta eventuella försäkringsbolag, Era föräldrars försäkringar täcker ofta detta, eller andra olycks- eller hemförsäkringar.
Rådgivare