FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/11/2005

Möte med bostadsrättsföreningen trots ej medlem

hej jag är hyresgäst i ett hus som nyligen har ombildats till bostadsrätter. Bostadsrättinnehavarna är nu kallade till en extra föreningsstämma. Jag vill gärna komma då jag planerar att köpa lägenheten jag bor i. (Enligt avtalet har varje hyresgäst upp till 6 mån att bestämma sig för köp.) Men enligt en person i styrelsen har jag inte rätt att komma eftersom jag ännu inte är bostadsrättsinnehavare. Stämmer detta? Varmt tack för snabbt svar.

Lawline svarar

En bostadsrättsförening har stor frihet avseende upprättandet av sina stadgar. Huruvida du får komma på mötet eller inte är med största sannolikhet reglerat i dessa, varför jag råder dig att vända dig till den aktuella föreningen för att få veta mer.
Ann Rask SamuelssonRådgivare