FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/04/2011

Rätt till tvångsinlösen pga. hembudsförbehåll?

Hej! Jag äger 10% i ett litet bolag med 10 anställda och nu har de sagt upp mig. De övriga delägarna säger att jag måste sälja mitt aktieinnehav pga av en hembudsklausul. Jag vill inte sälja mitt aktieinnehav kan de tvinga mig? Jag har inte skrivit på något papper att jag måste sälja om jag slutar. De har ju 90% kan de besluta om det och tvinga mig att sälja? Genom bolagstämma eller liknande?

Lawline svarar

Hej! Regler om aktiebolag hittar du i Aktiebolagslag (2005:551) (ABL) (https://lagen.nu/2005:551). Reglerna om hembudsförbehåll (hembudsklausuler) återfinns i ABL 4 kap. 27-36§§. Ett hembudsförbehåll innebär, kortfattat, att de i förbehållet uppräknade personerna har förköpsrätt om du vill överlåta dina aktier. Syftet med ett hembudsförbehåll är att övriga aktieägare ska kunna hindra en utomstående från att bli delägare i bolaget. Detta förutsätter att de förköpsberättigade personerna kan anskaffa nödvändigt kapital för att utnyttja lösningsrätten. De kan alltså inte utnyttja sin monopolställning för att pressa ner priset på aktierna. Hembudförbehållet innebär alltså ingen rätt för övriga aktieägare att kräva tvångsinlösen av dina aktier utan endast en förköpsrätt om du själv väljer att överlåta dem. Regler om tvångsinlösen återfinns i ABL 22 kap. I ABL 22 kap. 1 § 1 st. anges att aktieägare som innehar mer än nio tiondelar av aktierna i ett aktiebolag (majoritetsaktieägaren) har rätt lösa in de övriga aktieägarnas (minoritetens) aktier. Denna regel är tvingande och kan alltså inte ändras eller åsidosättas genom att man i bolagsordningen skriver in andra förutsättningar för tvångslösen än de som anges i lagen. Sammanfattningsvis kan konstateras att de övriga aktieägarna inte kan tvinga dig att sälja dina aktier då ingen innehar _mer_ än nio tiondelar av aktierna i bolaget. Skulle du själv däremot bestämma dig för att överlåta dina aktier har de i förbehållet angivna personerna förköpsrätt. Detta förutsätter att de har pengar att köpa dina aktier för. Skulle de inte ha möjlighet att lösa ut dig kan du, trots förbehållet, sälja till utomstående. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare