Skillnaden mellan inkasso, kronofogden och factoring

Vad är skillnaden mellan ett inkassoföretag, factoringbolag och kronofogdmyndigheten? Samt, under vilka förutsättningar kan en faktura preskriberas?

Lawline svarar

Hej! Kronofogden är en statlig myndighet som driver in skulder när det finns ett lagligt bevis för en skuld, som en domstolsdom. De kan göra utmätningar, alltså ta föremål ifrån den skuldsattes hem samt ta delar från dennes lön. Reglerna om kronofogden finns i utsökningsbalken (https://lagen.nu/1981:774). Ett inkassoföretag är ett företag som hjälper personer som vill driva in skulder genom att försöka att få den skuldsatta att betala, och då genom kravbrev. Efter kravbrev kan man vända sig till kronofogden, men först så måste man få en dom eller liknande på att skulden existerar. Den som vill driva in skulden anlitar ett inkassoföretag för att de ska hjälpa personen eller företaget att driva in skulden. Inkassoföretag måste följa god inkassosed vilket bland annat betyder att man inte får trakassera eller utsätta den betalningsskyldige för onödig kontakt. Reglerna om inkassoföretag finns i inkassolagen (https://lagen.nu/1974:182). Ett factoringbolag köper ett företags fakturor för en viss procentsats av beloppet och driver sedan in fakturorna själva. En faktura preskriberas normalt efter 10 år, enligt preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130). Det sker om det inte förekommer någon kontakt mellan parterna som fakturan gäller mellan, exempelvis en betalning en uppmaning att betala eller ett årsbesked. Är fordran mot en konsument från en näringsidkare, för att denne har utfört en tjänst eller liknade så är preskriptionstiden tre år. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare