Avtalsbrott vid muntligt konsumentavtal

Hej. Jag har blivit lurad av ett företag som sålt en Body Shape maskin till mig under förutsättningarna att jag skulle få ha maskinen gratis i 4 månader och om jag ej av någon anledning inte ville ha kvar maskinen skulle jag få lämna tillbaka den, detta är ett muntligt avtal som jag ha 2 av varandra oberoende vittnen till. Han vill inte hålla avtalet så nu förlorar jag massa pengar varje månad p.g.a av att han inte håller vad han lovat. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Även muntliga avtal är giltiga, problemet är ju oftast att bevisa att man har rätt. Då du har två vittnen till det här muntliga avtalet så ökar dina möjligheter att även få rätt. Som du säkert vet har ju Allmänna reklamationsnämnden hand om sådana här frågor, men snabbast och enklast vore att vända dig till din kommunala rådgivare via Konsumentverket, för de tar hand om enskilda ärenden. Den kan du söka på här http://www.konsumentverket.se/Personlig-Radgivning/?WT.ac=Personlig+r%C3%A5dgivning/kvl De kommer kontakta företaget i fråga åt dig. Det kan till exempel ske via mail. Var noga med att ge dem alla väsentliga uppgifter, såsom att du har vittnen och vad avtalet från början skulle innebära. Något som även kan hjälpa dig redan innan du kontaktar din kommunala konsumentrådgivare, är att skicka ett e-mail till företaget i fråga och meddela dem om att du tänker ta upp det här med Konsumentverket. I flera fall kan det vara tillräckligt för att du som konsument ska få rätt. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare