FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/04/2011

Aktiens kvotvärde vid ny ägare.

Hej! Vi är två som vardera äger 50% av ett aktiebolag. Aktiekapitalet är 50 000:-. Vi kommer nu sälja 1/3 av bolaget till en tredje person för 100 000:-. Vad händer med aktiernas värde i aktieboken?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Aktieboken har två huvudsyften, se 5 kapitel 1§ ABL, https://lagen.nu/2005:551#K5P1S1; 1. Att ligga till grund för aktieägarens rätt att utöva sina rättigheter mot bolaget 2. Att skapa ett underlag för att bedöma ägarförhållandena i bolaget I 5 kapitlet 5§ och 11§, https://lagen.nu/2005:551#K5P5S1, framgår de uppgifter som ska ingå i aktieboken bland annat aktieägarens namn, olika aktieslag, hur många aktier respektive ägare har (endast för avstämningsbolag) samt om aktien omfattas av förbehåll. Som jag förstår din fråga syftar du nog på vad som händer med aktiens kvotvärde när en ny ägare tillkommer och svaret blir beroende av hur försäljningen har gått till. Skulle det vara så att ni har valt att endast sälja en tredjedel av era befintliga aktier till en utomstående person så händer ingenting med balansen i bolaget, förutom att det nu finns tre ägare istället för två. Affären går då så att säga över huvudet på bolaget eftersom försäljningen sker från er personligen direkt till den nya ägaren och köpeskillingen ska då också erläggas direkt till er. Skulle det istället vara så att ni ska genomföra en nyemission i bolaget och utge nya aktier så blir situationen lite annorlunda. Inledningsvis ska påpekas att en underpristeckning av aktier inte är tillåten enligt 13 kapitlet 19§ ABL, https://lagen.nu/2005:551#K13P19S1, vilket innebär att betalningen för de nya aktierna minst måste uppgå till det tidigare kvotvärdet. Aktiekvoten räknas fram genom att man tar aktiekapitalet och delar med antalet aktier. Ponera att ert bolag har 1000 utgivna aktier, er aktiekvot skulle då bli (innan nyemissionen) 50000/1000 = 50 kr / aktie. En nyteckning får alltså inte ske till ett lägre pris. Det finns däremot inget förbud mot överpristeckning och teckningskursen blir då kvotvärdet + eventuellt överskjutande betalning. Den del av betalning som motsvarar kvotvärdet blir alltid aktiekapital sedan är det upp till stämman att beslut hur stor del av den överskjutande delen som ska tillföras aktiekapitalet. Den del man väljer att inte göra om till aktiekapital läggs i en överkursfond, vilket räknas som fritt kapital. Så om ni till exempel väljer att göra hela betalningen till aktiekapital och vid nyemission ska utge 500 nya aktier så att ni alla har 500 stycken var så blir den nya aktiekvoten (efter nyemissionen) 150 000/1500 = 100 kr / aktie. Aktiekvoten och aktiekapitalet ökar således vid en nyemission. Viktigt att komma ihåg är att nyemissioner omges av vissa procedurregler och teckningen måste vara klar, tilldelningen skedd och emissionslikviden betald innan en registrering hos Bolagsverket kan ske, vilket enligt 13 kapitlet 27§, https://lagen.nu/2005:551#K13P27S1, ska ske senast sex månader efter emissionsbeslutet. När det som i ert fall ska finnas en företrädesrätt för en viss person så ska det också skrivas in i emissionsbeslutet, vilket fattas av bolagsstämman, se 11 kapitlet 2§, https://lagen.nu/2005:551#K11P2S1. Huvudregeln är att aktieägarna har företrädesrätt men den kan avvikas från genom att stämman beslutar annorlunda. Jag får be om ursäkt för att svaret blivit aningen luddigt, men det här är det mest precisa svaret jag kan erbjuda dig med den givna informationen. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Skulle du ha fler frågor eller vill ha ett förtydligande på någon punkt så är du välkommen att ställa frågor till Oss igen! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare