FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/04/2011

Ersättning för merkostnader orsakade av köpare

Hej! Vi har skickat möbler till en kund som hon har beställt via vår webshop. Vi skickar med schenker mot efterkrav och det är kunden informerad om både via mail och telefonkontakt. Sen inträffar detta: Kunden löser inte ut sina möbler och blir okontaktbar... Kan vi kräva kunden på fraktkostnader inklusive lagerhyra eller hur fungerar det? Det blir ganska stora kostnader för oss även om våra möbler blivit returnerade.

Lawline svarar

Hej! Tack för Er fråga! Utifrån frågan tolkar jag det som att Ni säljer varor i egenskap av näringsidkare och att kunden ifråga är privatperson. I detta förhållande blir Konsumentköplagen tillämplig, men då denna inte är tvingande (dispositiv) innebär det att eventuella villkor ni avtalat om istället har företräde. Vad jag finner av Schenkers hemsida ska frakten för sändningar som belagts med efterkrav alltid betalas av säljaren, men vad jag förstår reglerar detta endast frakten till kunden och att regler saknas för den händelse att kunden inte tar emot varorna? Det skulle då innebära att Konsumentköplagens dispositiva regler kan bli tillämpliga avseende just merkostnaderna som uppstår. I 7 § i Konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932) stadgas att ”om inte annat följer av avtalet, skall säljaren svara för transportkostnader och andra kostnader för varan som uppkommer före avlämnande och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida”. Detta innebär att tilläggskostnader som uppkommer för näringsidkaren på grund av köparen i vissa fall ska betalas av köparen. I lagkommentarer ges just exemplet att konsumenten får svara för kostnaderna för frakten då denne inte vid första leveranstillfället tar emot varan. Det borde därför vara möjligt att kräva köparen på de ytterligare fraktkostnader som tillkommer pga köparen. Enligt Köplagens 75 § (https://lagen.nu/1990:931) kan säljaren även kräva köparen på ersättning för vårdkostnader för varan. Köplagen inte är direkt tillämplig i Ert fall, men har ändå i vissa fall ansetts kunna tillämpas i de fall när Konsumentköplagen saknar reglering. Detta innebär att säljaren kan ha rätt till vårdkostnader som uppkommer pga förhållanden från köparens sida. Vårdkostnader innefattar olika slags kostnader; lagrings- och förvaringskostnader och transportkostnader relaterade till förvaring av varan är exempel på utgifter köparen kan få ersättning för. Observeras bör att ersättning endast kan krävas för kostnader som sammanhänger med utövandet av vårdplikten och att kostnaderna måste vara försvarliga. Dock måste här poängteras att reglerna inte kan läsas motsatsvis, dvs att köparen alltid ska stå för kostnaderna. Det finns situationer där kostnaderna bör regleras annorlunda. Sammantaget anser jag dock att ni har stor möjlighet att kräva köparen på de uppkomna merkostnaderna, så långt dessa kan anses försvarliga. Hoppas att jag besvarat Er fråga. Ni är självklart välkomna med följdfrågor!
Rådgivare