FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/04/2011

Nödvärn

Hej Min fd sambo började slå mig,så jag fick försvara mig genom att lägga ner henne på golvet och försöka lugna ner sig,hon sparkade och slog mig,under den tiden,till slut så lugnade hon ner sig,då tog jag bilen och åkte hemifrån. med på påföljden att hon anmälde mig för misshandel,jag blev gripen,satt i arrest i 2dygn för nåt jag inte gjort. Vad gör jag nu.Vad kan det bli av det här.

Lawline svarar

Hej. Baserat på förutsättningarna i din fråga har du agerat i nödvärn enligt 24 kapitlet 1 § Brottsbalken (BrB). Du har blivit utsatt för ett brottsligt angrepp (misshandel 3 kapitlet 5 § BrB). För att nödvärnsbestämmelsen skall aktiveras krävs att det är fråga om ett påbörjat eller överhängande angrepp. Nödvärnsrätt föreligger inte när angreppet är avslutat. I ditt fall var det fråga om ett pågående angrepp och du var således berättigad att använda dig av nödvärn. Nödvärnsrätten skulle förmodligen anses upphöra när din fd sambo lugnade ner sig. Som jag förstår det var det också då som du släppte henne och lämnade platsen. Den gärning du begått när du försökte lugna ner din fd sambo är ett brott endast om ditt agerande, med hänsyn till den misshandel du utsattes för och omständigheterna i övrigt, är "uppenbart oförsvarligt". I ditt fall torde det inte kunna anses att ditt agerande varit "uppenbart oförsvarligt". Skulle domstolen mot förmodan anse att det är det kan du ändå gå fri enligt bestämmelsen om nödvärnsexcess i 24 kapitlet 6 § BrB. Denna bestämmelse gäller då omständigheterna varit sådana att man "svårligen kunde besinna sig". Jag tror dock inte som sagt att det blir aktuellt i ditt fall. Hur man än vrider och vänder på det är det hon som har misshandlat dig. Du har endast försökt freda dig själv och gjort det på ett sätt som måste anses försvarligt. Det är svår för mig att förutspå utgången i just ditt fall men baserat på den information du gett mig skulle jag säga att ingenting mer kommer att hända. För att bli dömd för ett brott krävs att det är ställt utom rimligt tvivel att den åtalade begått gärningen i fråga. I ditt fall kommer det att stå ord mot ord, hennes version mot din. Det räcker inte i ett sådant fall med att den ena parten verkar mer trovärdig utan det krävs mer bevisning för att du skall bli dömd. Dessutom är det åklagaren som bär bevisbördan för att nödvärn inte förelegat. Gissningsvis kommer åklagaren inte ens att väcka åtal. Tilläggas skall att du givetvis, om du inte redan gjort det, kan anmäla henne för misshandel. Du skulle även kunna ansöka om kompensation för den tid du suttit frihetsberövad. Hoppas att det ordnar upp sig för dig och att mitt svar varit till hjälp. Återkom gärna om du har några fler frågor. Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare