FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/04/2011

Frångå huvudregeln om ordförandens utslagsröst vid stämmobeslut.

Ett litet aktiebolag har 2st ägare som äger 50% var. Kan man undvika att den som väljs till ordförande på stämman får utslagsröst?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Bestämmelserna om omröstning på stämman finns i 7 kapitlet Aktiebolagslagen (ABL). Enligt huvudregeln i 7 kapitlet 40§ ABL, https://lagen.nu/2005:551#K7P40S1, så avgörs beslut på stämman genom enkel majoritet där ordföranden har utslagsröst vid lika röster. Det är dock möjligt för aktieägarna att i bolagsordningen ta in avvikande bestämmelser både vad avser röstandelar vid beslut och vad som ska gälla vid lika röster. Vid ändring av bolagsordningen, beslut att avvika från aktieägarnas företrädesrätt vid emission och beslut om riktade emissioner, beslut om att förvärva samt överlåta egna aktier, beslut om att minska aktiekapitalet, godkännande av fusionsplan eller delningsplan samt byta av bolagskategori krävs det att en ändring av huvudregeln i 7 kapitlet 40§ ABL endast får ske till mer långtgående bestämmelser. Eftersom ni bara är två stycken aktieägare så har ni två alternativ, antingen så skriver ni in i bolagsordningen att vid lika röster ska beslut tas genom exempelvis lottning, styrelsens mening eller något annat sätt som ni finner lämpligt eller så skriver ni in att det vid samtliga beslut krävs enhällighet, dvs. att båda två röster för. Det senare alternativet har den uppenbara nackdelen att man kan hamna i en låsning över ett beslut och inte komma vidare. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till med ert bolag! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare