FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/04/2011

Minoritetägares rätt att kräva inlösen av sina aktier.

Hejsan, Jag äger ca 5% av aktierna i ett privat ej börsnoterat företag. Jag har slutat min anställning men har kvar mitt ägande. Nu är det så att jag inte delar värderingarna och bolagets sätt att driva företaget. Jag har försökt att få fler minoritetsägare att kräva en granskning av företaget då jag misstänker att det förekommer oegentligheter vilket jag har svårt att bevisa då jag inte längre är anställd. De övriga är fortfarande anställda och är rädda för att ta ställning i frågan eftersom dom är rädda om sina jobb vilket jag förstår helt. Kan jag som minoritetsägare kräva att bli inlöst enligt ABL 22Kap 1§? eller måste jag ha fler minoritetsägare som stöd?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Reglerna om inlösen av minoritetsaktier finns, som du mycket riktigt påpekat, i 22 kapitel ABL, https://lagen.nu/2005:551#K22P1S1. Inlösen-bestämmelsen innebär en rättighet för en majoritetsägare om mer än 90% att lösa in minoritetsägarnas aktier, med en korresponderande rättighet för minoritetsägarna att kräva inlösen. Det bärande rekvisitet för inlösen enligt 22 kapitlet 1§ ABl, https://lagen.nu/2005:551#K22P1S1, är alltså att det finns en majoritetsägare som, direkt eller indirekt, äger minst 9/10 av aktierna i bolaget. Det finns med andra ord inget krav på att få med sig den återstående minoriteten utan en minoritetsägare kan i situationer då bestämmelsen blir tillämplig själva kräva sin inlösen. Det framgår inte av din fråga om det finns en sådan majoritetsägare i bolaget eller inte, men om det finns en majoritetsägare med 90% aktieinnehav eller mer så har du rätt att kräva inlösen. Finns det däremot inte det så har du inte heller rätt att kräva inlösen, då får du istället titta på möjligheterna till att använda ABL:s minoritetsskyddsregler bl.a. minoritetsrevisor eller en särskild granskning, vilket förutsätter att minst 10% av aktieägarna ställer sig bakom förslaget. Jag hoppas du har fått svar på din fråga och att situationen löser sig till det bästa! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare