Istadarätt

Min pappa avled för fyra år sedan. Min mor lever fortfarande och de var gifta då han dog. Hon sitter i orubbat bo. Nyligen avled min farmor (farfar är död sedan tidigare). Är det jag eller min mamma som ärver min farmor? (Det tycks råda delade meningar om detta och jag är tacksam för ett snabbt svar).

Lawline svarar

Hej! Reglerna om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Enligt 2 kapitlet 1 § andra stycket ÄB skall, när bröstarvinge avlidit, dennes avkomma ärva istället. Detta innebär alltså att det är du som har rätt till den del av arvet som skulle tillfallit din far. Du träder in i hans ställe och detta kallas för istadarätt. Länk till ÄB: (https://lagen.nu/1958:637) Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare