FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/04/2011

Serveringstillstånd

Hej, om en krog serverar ungdomar under 18 år starköl, så får de väl indragna alkoholrättigheter? Men vad kallas brottet som krogen begår? och är indragna alkoholrättigheterna det enda straffet man får?

Lawline svarar

Hej! Det är alkohollagen (2010:1622) som styr hur servering av alkoholhaltiga drycker får bedrivas. Lagen gäller alla som deltar i försäljningen av alkohol, alltså inte bara tillståndshavaren av serveringstillståndet. Även om det yttersta ansvaret ligger på tillståndshavaren, att se till att personalen har de kunskaper de behöver och hur verksamheten bedrivs så har alla som serverar alkohol ett personligt ansvar. Om exempelvis en servitör serverar en person under 18 år, så kan servitören personligen ställas till svars för detta. Den som serverar alkohol till en underårig kan således enligt alkohollagen 11 kap 9 § dömas för olovlig dryckeshantering till böter eller fängelse i högst 6 månader. Det du kallar för alkoholrättighet kallas i lagens mening för ett serveringstilltånd, vilket krävs för att servera alkoholhaltiga drycker 1 kap 1 § alkohollagen. Angående serveringstillstånd: Enligt alkohollagen 9kap 17§ får en kommun meddela en innehavare av serveringstillstånd en erinran, eller en varning om överträdelser av lagens bestämmelser sker. Syftet med såväl erinran som varning är att tillståndshavaren ska ges en möjlighet att rätta till de förhållanden som har föranlett erinran eller varningen. Exempel på när varning kan ges är enligt förarbetena servering av alkohol till underårig, vilket enligt 3 kap 7 § st.2 är förbjudet. De finns dock situationer då ett tillstånd kan dras in utan föregående av en erinran eller varning. Vilket enligt förarbetena kan vara när det förekommer mer än tillfällig servering till underårig. Enligt 7 kap 20 § ska isåfall kommunen återkalla tillståndet. Om en krog får sina rättigheter indragna kallas det således för en återkallelse av serveringstillståndet. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare