FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/04/2011

Distans- och hemförsäljningslagen - ångerrätt

Jag har beställt en vara (värde ca 3000kr) från en firma på nätet. Då de inte kunde leverera varan i tid så hävde jag köpet och fick pengarna tillbaka. Nu har varan anlänt trots att jag fått pengarna tillbaka. Har jag någon skyldighet gentemot säljaren? Har jag någon rättighet att behålla varan? Vad riskerar jag genom att behålla varan och inte meddela säljaren? Vad har säljaren för rätt gentemot mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, När du beställer varor (lös egendom) från internet så är det i första hand Distans- och hemförsäljningslagen som utgör tillämpligt lagrum, se 2:1§ Distans- och hemförsäljningslagen. Enligt denna lag har du som konsument ångerrätt upp till fjorton dagar efter det att du mottog den beställda varan, se 2:9§ samt 2:10 Distans och hemförsäljningslagen. I detta fall har du sålunda utnyttjat din ångerrätt och därmed aktualiseras också paragraf 2:13§ som anger att du som konsument är skyldig att lämna eller sända tillbaka den beställda varan till näringsidkaren. Du har sålunda ingen rätt att behålla den erhållna varan utan måste sända tillbaka den till näringsidkaren. Distans- och hemförsäljningslagen finner du här: https://lagen.nu/2005:59 Vänligen,
Fredrik MandelholmRådgivare