FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/04/2011

Övningsköra utan godkänd handledare

Hej. Jag ska börja övningsköra för att skaffa mig ett B-körkort. Jag har ett körkortstillstånd men min fråga gäller handledaren. Jag har nämligen övningskört en del med min pojkvän som snart är 23 år och då haft sitt körkort i 5 år. Han har även lastbilskörkort och är väldigt erfaren. Men inget handledartillstånd alltså (pga ålder). Jag undrar vad som händer om vi åker fast? Kommer han att bli av med körkortet eller blir det bara böter?

Lawline svarar

Hej! Precis som du skriver får din pojkvän inte övningsköra med dig, eftersom han inte är godkänd som handledare(detta regleras i Körkortslagen 4 kap 5 § p 4 och 4 kap 7 §). Den som bryter mot dessa bestämmelser gör sig skyldig till brott mot en lag som kallas TBL, Lag om straff för vissa trafikbrott. Eftersom din pojkvän låter dig övningsköra bilen trots att han inte är godkänd enligt Körkortslagen, gör han sig skyldig till tillåtande av olovlig körning enligt TBL 3 § st 3. Straffet för detta är böter. Du undrar också om han kan bli av med körkortet. Att bli av med körkortet kallas inom juridiken för att körkortet ”återkallas”. Om din pojkvän döms enligt TBL är det sedan Transportstyrelsen som beslutar om din pojkväns körkort ska återkallas. Att dömas för tillåtande av olovlig körning behöver inte leda till att körkortet återkallas (Körkortslagen 5 kap 3 §). Lagrummet är dock oklart formulerad och det finns inte tillräckligt många rättsfall på området för att kunna säga att Transportstyrelsen inte skulle återkalla körkortet. Min rekommendation är därför att du inte övningskör med din pojkvän förrän han får ett handledartillstånd. Lycka till med körkortet!
Jenny GustafssonRådgivare