Behörighet att utfärda felparkeringsavgift och kontrollavgift

Hej. Vem är behörig att utfärda parkeringsböter? vem som helst som har rätt till reserverad parkering eller måste man ha nån slags behörighet?

Lawline svarar

Hej! Det som i dagligt tal kallas för parkeringsböter, avser två olika typer av sanktionsavgifter som kan utfärdas till den som bryter mot parkeringsbestämmelser. På allmän mark kallas avgiften för felparkeringsavgift. Behöriga att meddela parkeringsanmärkning med uppmaning om att betala felparkeringsavgift, är enligt 5 § lag (1976:206) om felparkeringsavgift ( https://lagen.nu/1976:206 ) polisman samt sådan parkeringsvakt som avses i 5 och 6 §§ lag (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning ( https://lagen.nu/1987:24 ). D.v.s. polismän, kommunala parkeringsvakter och personal från bevakningsföretag som har fått kommunalt förordnande som parkeringsvakter, har rätt att utfärda felparkeringsavgift. På privatägd mark kallas sanktionsavgiften för kontrollavgift. Regler om avgiften finns i lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering ( https://lagen.nu/1984:318 ). Enligt lagen är det markägaren, som upplåter parkeringsplatser eller förbjuder parkering på visst område som har rätt att utfärda avgiften. Normalt brukar markägaren anlita bevakningsföretag för att utfärda kontrollavgifterna. Att du har betalat för att få nyttja en viss parkeringsplats eller på grund av annan omständighet har fått rätt att nyttja en viss parkeringsplats, ger dig dock inte rätt att utfärda någon avgift t ex för att någon har parkerat på din reserverade parkeringsplats. Rätten att utfärda avgift tillkommer istället, den som upplåter parkeringsplatsen som du har rätt att nyttja. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare