FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt09/04/2011

Skadestånd

Hej! Jag har fått hemmabiopaketet trasigt pga att en grävmaskin grävde av elkabeln till mitt hus.Tv ,dator ja allt small verkligen! Har skrivit ut skadeståndsblankett till vattenfall. Hur formulerar man sej att man vill ha ersättning för det som gått sönder enklast?

Lawline svarar

Hej, Grundprincipen inom skadeståndsrätten är att den skadelidande genom ett skadestånd skall försättas i samma ekonomiska situation som om skadan inte hade inträffat. Vid sakskada kan den skadelidande få ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning. För att få ut ersättning för egendom som skadats i och med Vattenfalls vårdslöshet kommer du troligtvis vara tvungen att precisera den egendomen som förstörts. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare