FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/09/2006

Urkundsförfalskning

Min sambo skrev under papper i mitt namn avseende återkallande av mitt körkort (3 handlingar). Jag vet ej att mitt körkort blivit återkallat utan får reda på detta i en rutinkontroll. Vad blir straffet?

Lawline svarar

Hej! Om Din sambo har skrivit under handlingar i Ditt namn utan att du har samtyckt till detta kan hon eller han ha gjort sig skyldig till urkundsförfalskning enligt 14 kap 1 § brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700. Ett krav är dock att åtgärden måste ha inneburit fara i bevishänseende. För att fara i bevishänseende ska föreligga måste det ha funnits en förväxlingsrisk mellan den aktuella förfalskade handlingen och motsvarande äkta handling. Dessutom måste det ha funnits en sannolikhet att dokumentet används som bevis och att det vid denna användning som bevis medför skada eller olägenhet. Det är med andra ord tre rekvisit som måste vara uppfyllda. Eftersom det i detta fall är uppenbart att förväxlingsrisk förelegat mellan äkta och förfalskad handling, denna handling har använts som bevis för återkallande av Ditt körkort och Du lidit skada p.g.a detta anser jag dessa tre rekvisit vara uppfyllda. Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst två år.
Rådgivare