FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag07/04/2011

Bolagsmans ansvar för handelsbolagets skulder, efter bolagsmannens avgång

Jag har utträtt som bolagsman ur ett handelsbolag. Under tiden som bolagsman tecknades ett hyresavtal för en lokal. Efter mitt utträde (godkänt av övrig bolagsman samt förkunnat i PoIT) har bolaget dock slarvat med att betala fakturorna. - Är jag fortfarande solidariskt skyldig för betalning av dessa fakturor? - I så fall, hur länge gäller detta? Jag har dessutom ett avtal med kvarvarande bolagsman som förklarar att han tar över alla förpliktelser/skulder från mig. Är detta avtal giltigt?

Lawline svarar

Hej! Regler om handelsbolag hittar du i Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag (HBL) ( https://lagen.nu/1980:1102 ). Av 2 kap. 20 § HBL, framgår att bolagsmän ansvarar primärt och solidariskt med bolaget, för bolagets förpliktelser. Bolagsmäns ansvar för bolagets förpliktelser, efter deras avgång, regleras i 2 kap. 22 § HBL. Av lagrummet går att uttyda att du ansvarar för de förbindelser av bolaget, som har uppkommit innan din avgång. Din situation blir speciell, eftersom hyresavtalet tecknades innan du avgick men jag förmodar att de fakturorna bolaget har slarvat med att betala, avser hyra för tiden efter att du avgick. En liknande situation förelåg i rättsfallet NJA 1970 s 553. HD ansåg i rättsfallet, att bolagsmännen var solidariskt ansvariga för att betala fordringar som hade uppstått p.g.a. ett avtal som hade tecknats medan bolagsmännen varit obegränsat ansvariga för bolagets förbindelser, även fast fodringarna avsåg prestationer som hade skett efter att bolagsmännens obegränsade ansvar hade upphört. D.v.s. har inte bolaget efter ditt utträde omförhandlat hyresavtalet, är du fortfarande solidariskt ansvarig för att betala fakturorna för lokalhyran, därför att fakturorna har utfärdats på grund av det avtal som tecknades medan du fortfarande var bolagsman. Du kommer att solidariskt ansvara för bolagets skulder på grund av hyresavtalet, tills avtalet omförhandlas eller tills avtalet av någon anledning slutar att gälla. Avtalet du har tecknat med kvarvarande bolagsman är giltigt mellan dig och bolagsmannen, förutsatt att det är korrekt upprättat och att det inte finns några avtalsrättsliga grunder, för att det skulle vara ogiltigt. Däremot får avtalet ingen verkan för tredje man. D.v.s bolagets borgenärer påverkas inte av det avtal du har med bolagsmannen. Uppstår en skuld på grund av en förbindelse som du fortfarande ansvarar för, ansvarar du fortfarande primärt och solidariskt för skulden och borgenären kan kräva dig på betalning av skulden. På grund av avtalet du har med kvarvarande bolagsman kommer du dock att få regressrätt mot bolagsmannen. D.v.s. borgenärerna kan kräva dig på betalning av de skulder som du enligt lag fortfarande bär ett solidariskt ansvar för och du är skyldig att betala skulderna, men du får på grund av avtalet ett regressanspråk mot kvarvarande bolagsman och kan kräva henne/ honom på hela summan du har betalat. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare