Muntliga avtal, uppsägningstid

Om man bara har ett muntligt avtal mellan 2 företag där vi är kund och transporterar gods och man blir uppsagd med 3 månaders uppsägning, kan vi då som kund avsluta denna körning omgående

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Inom svensk avtalsrätt har principen om att avtal skall hållas en stark och central ställning. Ett muntligt avtal är giltigt på samma sätt som ett skriftligt. För vissa avtal finns det emellertid särskilda formkrav. Baserat på underlaget i din fråga finns inga sådana formkrav för det avtal ni slutit. Förutsatt att ni tillsammans har kommit överens om en uppsägningstid på tre månader är det alltså det som skall gälla. Det kan dock sägas att det är den som påstår att ni har avtalat om tre månaders uppsägningstid som måste bevisa det i en eventuell tvist. På detta sätt skiljer sig muntliga avtal från skriftliga, eftersom själva bevisningen blir betydligt enklare när det är fråga om ett skriftligt avtal. Det andra företaget kan givetvis inte tvinga er att fullfölja avtalet i tre månader till. Om ni väljer att bryta avtalet kan ni bli skadeståndsskyldiga för de extra kostnader som detta medför för er motpart. Ovanstående förutsätter som sagt att er motpart kan uppfylla sin bevisbörda. Hoppas att mitt svar varit till hjälp. Återkom gärna om du har några följdfrågor. Länk till avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218) Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare