FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/04/2011

Spärrtid vid hastighetsöverträdelse

Jag har ett ABECE körkort och körde 29 km/h för fort på en väg i jämtland som var i perfekt skick och hade en hastighetsbegränsning på 90 km/h. Det var en solig dag och ca 5 grader på snöfri väg. Jag använder körkortet i tjänsten och har nu ingen inkomst tills det att jag får tillbaka körkortet. Vilken spärrtid har jag? Får jag köra direkt efter spärrtidens utgång trotts att det nytillverkade körkortet inte har kommit mig tillhanda?

Lawline svarar

Hej! I Transportstyrelsens beslut om att ett körkort ska återkallas ingår även hur lång tid det ska vara återkallat, en spärrtid. Spärrtiden är, enligt 5 kap. 6§ Körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488), minst en månad och längst tre år. Bland omständigheter som påverkar spärrtidens längd kan nämnas behovet av körkort, hur lång tid som förflutit från brottet till körkortsgripandet samt tidigare körkortsingripande. Om du har gjort dig skyldig till grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik bestäms spärrtiden till lägst ett år. Under spärrtiden kan du inte få ett nytt körkort. För att du ska få rätt att köra igen efter en återkallelse måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra innan ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut. Efter att ett nytt körkort utfärdats har du rätt att köra även om körkortet inte kommit dig tillhanda förutsatt att du har med dig annan giltig legitimation. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare